Verslag 2-daagse motortocht naar de Harz sept. 2016

Op zaterdag 24 september ging mijn wekker af om 05.45 uur. Op dat moment heb je zoiets van ”jemig wat vroeg; het is nog praktisch donker buiten;  wat doe ik mezelf aan? Maar eenmaal opgestaan werden deze gedachten als heel snel verdrongen door het vooruitzicht van het weekend. Voor het eerst een weekend weg met 7 andere leden van de motorvriendenclub RUG. Doel van de reis; het Harz-gebergte in Duitsland, waar we in Hahnenklee een gelijknamig hotel hadden geboekt.

Om 07.00 uur op de motor naar Gieten, alwaar we ons verzamelden bij het transferium.  Iedereen was er inmiddels toen ik kwam aanrijden en de stemming zat  er goed in. De zon scheen en om even na 08.00 uur vertrokken we richting de grens. Het was de bedoeling dat ik zou voorrijden en had inmiddels een Garmin navigatiesysteem aangeschaft. Ruurd de Jong had de route al keurig voorbereid en met zijn hulp heb ik de route in mijn Garmin gezet. Dus ik voorop, maar in Emmen ging het al fout. Terwijl mijn Garmin op een gegeven moment links aangaf, gaven de navigatiesystemen van de anderen rechtsaf aan. Nou lekker was dat. Kortom de euforie van het voorrijden was  van korte duur, want de koppositie werd overgenomen door Ruurd.  De rit verliep voorspoedig en we hielden ons keurig  aan de geplande stops. Rond het middaguur stond de lunch gepland, alleen konden we de gekozen locatie niet vinden. Toen dit uiteindelijk was gelukt, bleek deze niet open te zijn. Tsja en dan? Nou gewoon naar de Mc. Halverwege de middag kwamen we aan in het prachtige stadje Hameln, bekend van de rattenvanger van Hameln.  Omdat we qua tijd waren ingelopen op de planning en met nog zo’n 80 km voor de boeg, besloten we van de route af te wijken en via schitterende binnenwegen onze weg naar Hahnenklee te vervolgen. Rond zes uur reden we Hahnenklee binnen en zetten koers naar het hotel. Na een tocht van elf uur op de motor zag ik hier erg naar uit. Het hotel lag aan de andere kant van het hotel en toen wij daar aankwamen…….. Ahum, voor wie de film Psycho kent van Alfred Hitchcock…. daar deed het hotel mij aan denken. Maar eenmaal binnen werden we hartelijke welkom geheten door de eigenaar Rainer Engelhardt en was ik mijn 1e impressie gauw vergeten.  We mochten allemaal onze eigen kamer uitkiezen en werden om 19.00 verwacht voor buffet. Maar eerst onze dorst lessen aan de bar. Voor onze komst had Rainer speciaal voor alle gasten in het hotel een overheerlijk Schweinengebrat voorbereid. Het was prima voor elkaar.  Na het eten gingen we onze dorst verder lessen en dat duurde toch wel de hele avond. Het leuke van een overnachting is dat je nu ook de tijd hebt om elkaar beter te leren kennen en het klikte onderling erg goed. Ondertussen sloten twee Deense motorrijders zich bij ons aan. Nog gezelliger.

’s Morgens om acht uur stond het ontbijt klaar en stond onze gastheer voor iedereen een ei te bakken.  Eerlijk is eerlijk, over het hotel kon je van mening verschillen maar over het eten en drinken waren we het allemaal eens. Helemaal goed. Rond half tien starten we de motoren om op weg te gaan naar huis. Het eerste gedeelte van de rit ging bergafwaarts via een sierlijke  weg. Het was een prachtig ochtend en nog rustig op de weg. Wat een fantastisch begin van de tocht. Omdat we later vertrokken dan gepland besloten we na de lunch een route te volgen die ons wat sneller naar de autobahn zou brengen. Was het op de heenweg nog even aftasten met elkaar hoe het beste in een groep te rijden, op de terugweg ging dit al veel beter. We eindigden ons weekend en gezellig samenzijn in de Poort van Groningen, alwaar we het weekend hebben geëvalueerd.

Conclusie: Het was een zeer geslaagd weekend en iedereen was het ermee eens: Dit  wordt een vast onderdeel van de MVC RUG.  Moe, maar voldaan namen we afscheid van elkaar en vervolgde iedereen zijn eigen weg.

Bekijk de foto’s

Lourens

Tour-operator MVC RUG

Deelnemers: Anton Nolle: Derk Doddema: Rense Rozeboom:  Rein van den Bos: Jan Huizing: Ruurd de Jong:  Harry Oosterhuis en Lourens Boomsma